او کی خواهد آمد؟!
او کی خواهد آمد؟!
در معارف مهدوي هر گاه مفاهيم و آموزهها، با بدفهمي روبهرو يا به صورت نابهجا القا شود، آسيبهاي چشمگيري آشکار می شود و بايد کجرويها و کجانديشيهايي که تاکنون در اين موضوع صورت گرفته است، بازشناسي شده و ديدگاههاي مهدوي به دور از اختلالهاي مفهومي و مصداقي، بيان شوند.
هر امر مهمي به نسبت اهميتش در معرض خطرها و آسيبهايي است، معارف مهم مهدويت نيز از اين قاعده مستثني نيست و انديشه مهدوي نيز چون هر انديشه و فرهنگي آفتها و آسيبهايي دارد که اگر به آنها توجه نشود و به موقع براي برطرف ساختن آنها اقدام نگردد، آثار منفي و مخربي به دنبال دارد.
آسيب، عاملي است که سبب اختلال، ناهنجاري و آفت در پديدهها ميشود و آسيبشناسي به معناي بازشناسي اختلالهاي مفهومي و مصداقي بحث است. اين اختلالها ممکن است در اثر ناکارآمد بودن و ضعف روشهاي پيامرساني يا محتوايي پيام باشد.
در معارف مهدوي نيز هر گاه مفاهيم و آموزهها، با بدفهمي روبهرو يا به صورت نابهجا القا شود، آسيبهاي چشمگيري آشکار می شود و بايد کجرويها و کجانديشيهايي که تاکنون در اين موضوع صورت گرفته است، بازشناسي شده و ديدگاههاي مهدوي به دور از اختلالهاي مفهومي و مصداقي، بيان شوند.
آسيبهاي فرهنگ مهدويت، مواردي است که غفلت از آنها موجب سستي اعتقاد آدمي به اصل وجود امام عليهالسّلام يا ابعاد مختلف شناخت آن بزرگوار ميشود و گاهي نيز گرايش به افراد يا مجموعههاي منحرف را در پي دارد. از اين رو بايد براي شناختن اين کجرويها و کجانديشيها اقدام جدي شود. به بيان ديگر بايد به پيرايش و تهذيب مفاهيم و مصاديقي که تاکنون وارد اين فرهنگ شده است، پرداخت. در غير اين صورت هر گونه برنامهريزي براي نهادينهسازي اين فرهنگ، بينتيجه است. کساني که بدون توجه به بحث آسيبها وارد عمل ميشوند، همچون باغباني ميمانند که بدون توجه به آفتها، مشغول کشت و کار شود که قطعاً در اين صورت اين کشت و کار ثمرهاي براي او ندارد.